به نام پروردگار سخن

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به نام پروردگار سخن

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چرا عربی یاد بگیریم؟

2759 بازدید

در این نوشته تلاش می‌کنیم به این سوالات پاسخ بدهیم که “چطوری میشود سریع دوزبانه شد؟” میشود سریع دو زبانه شد؟ یا اصلا “چرا باید زبان عربی را یاد بگیرید؟” واینکه “سریع‌ترین راه برای دوزبانه شدن چیست؟ برای رسیدن به جواب این سوالات، با انرژی تا پایان این مقاله با ما باشید.

چرا زبان جدید یاد بگیریم؟

ممکن است شما هم با این سوال رو به رو شده باشید که چرا باید یک زبان جدید یاد گرفت؟
برای اینکه اهمیت زبان را در زندگی درک کنید، زندگی انسان را بدون زبان تصور کنید حتی بدون زبان بدن! زندگی بدون ارتباط و بدون یادگیری و بدون رشد، تقریبا غیر ممکن است! حتی بدون تشکیل شخصیت کامل انسانی… این رشد که هر انسانی در مقایسه با زمان تولد خود از هر حیثی بدست می‌آورد همه را از کانال زبان به دست می‌آورد. می‌توان گفت که زبان همچون روحی است که در کالبد انسان دمیده می‌شود. یادگیری زبان دوم، سوم و حتی چهارم انسان را چند موتوره می‌کند و قدرت ارتباط و تحلیل‌گری بیشتر و بالاتری به او می‌دهد.

یادگیری یک زبان جدید در دنیای امروز نه تنها یک مهارت مفید است بلکه یک ضرورت بدون چون و چراست. شما در هر مسیر کاری،  تحصیلی و یا حتی به عنوان یک شخصیت اجتماعی می‌توانید اهمیت یادگیری یک زبان جدید را در محیط اطراف خود احساس کنید، زبان در دنیای امروز یک نقطه‌ی اتصال با دهکده‌ی جهانی و مانند یک ماشین در یک جاده‌ی طولانی ست که مسیر زندگی انسان را هموار می‌کند.

زبان دروازه‌ی ورود به فرهنگ‌ها

زبان یک پدیده تک بعدی نیست؛ زبان با ابعاد پیچیده‌ای همچون فرهنگ و تاریخ گره خورده است، در حقیقت زبان را می‌توان مانند یک انسانی در نظر گرفت که همراه با تاریخ آدمیت رشد و تغییر می‌کند. هر ملتی گنجینه‌ای از فرهنگ، آداب و رسوم و ارزش‌ها است که راه ورود به آن آشنایی با زبان آن ملت است. 

چه زبانی را اول یاد بگیریم؟

احتمالا وقتی اسم یادگیری یک زبان جدید را می شنوید در ذهن شما هم زبان انگلیسی به عنوان یک مرجع می‌درخشد، زبانی که همه آن را به ظاهر ساده‌ترین و مهم‌ترین زبان برای یادگیری می‌شناسند و از کوچک تا بزرگ به دنبال یادگیری آن با متد‌های مختلف هستند. خانواده‌ها با دغدغه بسیار کودکان را برای یادگیری زبان انگلیسی آماده می‌کنند و برای آن‌ها در بهترین کلاس‌ها نام نویسی می‌کنند و بیشترین وقت را به آن اختصاص می‌دهند. درست است که زبان انگلیسی در زندگی ما بسیار تاثیر گذار است اما برای همه نمی‌تواند انتخاب اول باشد. بعد از زبان مادری اگر بخواهید زبانی را برای یادگیری انتخاب کنید باید به موارد زیر توجه کنید:

1. مورد نیاز بودن.

2. نزدیک بودن به زبان اول.

3. جذاب بودن. 

4. ساده بودن.

اینکه برای یادگیری زبان از کجا شروع کنید؟ بسیار مهم است ولی باید به این نکته دقت کنید که، یادگیری زبان دوم چالشی‌ترین زبان در مسیر زبان آموزی خواهد بود، به این معنا که پس از یادگیری زبان دوم، یادگیری زبان سوم و چهارم و … با توجه به تجربه‌ای که در مسیر یادگیری زبان دوم به دست می‌آورید بسیار ساده خواهد بود. پس اگر در اولین تجربه مجبور به یادگیری زبان خاصی نیستید، زبانی را باید انتخاب کنید که در کمترین مدت بتوانید دوزبانه شوید و راه را برای چند زبانه شدن خود هموار کنید.

کوتاه ترین راه برای دوزبانه شدن کدام است؟

این سوال حتما برای شما هم پیش اومده که “چطوری میشود سریع دوزبانه شد؟” و یا اینکه “سریع‌ترین راه برای دوزبانه شدن چیست؟” اولین و مهم‌ترین راه این است که یک زبان آسان را برای یادگیری انتخاب کنید. مهم‌ترین مشخصه‌ای که یک زبان را در زمره ساده‌ترین زبان‌ها برای یادگیری قرار می‌دهد میزان اشتراک زبان دوم با زبان مادری شما است. که البته این برای اهل هر زبانی متفاوت خواهد بود. برای مثال برای انگلیسی زبان‌ها زبان نروژی، سوئدی، اسپانیای و فرانسوی و برای چینی‌ها، زبان‌های شرق آسیا مثل کره‌ای و ژاپنی جزء ساده‌ترین زبان‌ها محسوب می‌شوند. شاخص‌های آسان بودن زبان دوم از قرار زیر است:

 

“واژگان مشترک”
“اشتراکات فرهنگی”

“اشتراکات آوایی”
“الفبای مشترک”

ساده ترین زبان برای فارس زبان‌ها کدام است؟

زبان‌های متعددی در همسایگی کشور عزیزمان ایران رواج دارد مانند: ترکی، اردو، ارمنی، بلوچی، پشتو و عربی، که در این بین بیشترین اشتراک زبانی را با زبان فارسی، زبان شیرین عربی دارد. هر چند که زبان عربی از خانواده زبان‌های سامی است و زبان فارسی از خانواده زبان‌های “هندو اروپایی” ست ولی اشتراکات عمیق فرهنگی این اختلاف ریشه‌ای برای بی رنگ کرده است.

 

“اشتـراک بیش از 40% واژگان”

“مشترک بودن الفبای نوشتاری”

“اشـتـراک فــرهنگی گـسترده”

“رواج جملات عربی فراوان بین فارسی زبانان”

 

استفاده از اشتراکات بین دو زبان برای یادگیری زبان دوم، با برطرف کردن ترس از ورود به دنیای زبان عربی به شما کمک می‌کند تا با شکستن بت تک زبانه بودن، در کمترین مدت به یک فرد دوزبانه تبدیل شوید.

زبان فارسی و عربی دوقلوهای جدا ناشدنی

تصور کنید قرار است بدون هیچ آشنایی قبلی وارد جلسه امتحان شوید؛ اضطراب، استرس و عدم اعتماد به نفس شما را فرا خواهد گرفت و از همان ابتدا به دست آوردن یک نمره بد را برای خود در نظر می‌گیرید. ولی اگر کم و بیش با اصطلاحات آن ماده امتحانی آشنایی داشته باشید؛ مسلما احساس متفاوتی خواهید داشت. زبان عربی به گوش ما ایرانی‌ها بسیار آشناست! به تک تک کلمات عربی در زندگی روزمره خودفکر کنید! کلماتی مانند: مسجد، کتاب، دفتر و یا تک تک جملات و ترکیباتی که در میان موقعیت‌های مختلف به زبان می‌آورید مانند یا الله، إن شاء الله و الحمدلله! این کلمات و جملات به ظاهر ساده در خون زبان فارسی به گونه‌ای آمیحته شده است که نمی‌شود آنها را از هم جدا کرد.

علاوه بر آن اشتراک در حروف و سادگی مسیر خواندن و نوشتن زبان عربی برای فارسی زبان‌ها یک راه میانبر است. و اشتراکات فرهنگی و عبارات دینی متداول بی‌شمار بین فارس زبان‌ها که به واسطه دین اسلام در دل زبان و فرهنگ ایرانیان جای گرفته زبان عربی را به یک زبان مانوس برای فارس زبان‌ها تبدیل کرده است. در نتیجه با وارد شدن در مسیر یادگیری زبان شیرین عربی، با مهارت نسبی در مهارت‌های چهارگانه زبانی، احساس خوبی خواهید داشت. و زبان عربی می‌تواند یک زبان بسیار راحت برای فارسی زبان‌ها باشد؛ چرا که شباهت‌ ریشه‌ی مسیر کشف زبان است.

زبان شیرین عربی میانبری برای دوزبانه شدن سریع فارسی زبانان در تمامی سنین!

زبان دوم پلی به سوی یادگیری زبان‌های بیشتر

با توجه به ویژگی سرعت بیشتر در یادگیری زبان عربی در مقایسه با زبان‌های دیگر، و زیبایی و نزدیکی این زبان می‌توان گفت که زبان عربی بهترین گزینه برای یادگیری زبان دوم است و همانند پلی می‌تواند مسیر یادگیری زبان‌های بعدی را برای شما آسان کند. چرا که، اعتماد به نفس دانستن یک زبان جدید، چشیدن شیرینی کشف یک فرهنگ جدید، توانایی کشف آن زبان، وسخن گفتن به آن و شناخت الگوهای زبانی، می‌تواند قدمی رو به جلو برای یادگیری زبان‌های بعدی شما باشد. 

البته مزیت‌های یادگیری زبان عربی برای ما ایرانی‌ها بسیار بیشتر است. جدای از هموار بودن مسیر یادگیری زبان عربی برای ما زبان عربی زبان تقریبا نیمی از همسایگان ما است و زبان تجارت در منطقه غرب آسیا و از همه مهم‌تر زبان کمکی ادبیات فارسی و زبان دین و زبان کتاب آسمانی ما “قرآن” است.

پهنه جغرافیایی زبان عربی

بسیاری از زبان‌ها در یک یا چند کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال زبان ژاپنی منحصر به کشور ژاپن است و یا زبان آلمانی تنها در کشورهای آلمان، اتریش، بلژیک و بخش هایی از ایتالیا؛ لینخن اشتاین، لوگزامبورک، سویس و لهستان استفاده می‌شود ولی، زبان عربی با گستره‌ی بیش از 20 کشور با جمیعت 470 میلیون نفر گویشور (سال 2021) جزو یکی از مهم‌ترین و پر کاربردترین زبان‌های دنیای است. این زبان در دنیای علمی و آکادمیک یکی از مهم‌ترین زبان‌های دهکده‌ی جهانی است. ویکی از زبان‌های رسمی سازمان ملل متحده است. با یادگیری زبان شیرین عربی به راحتی می‌توانید به بیش از 20 کشور دنیا مسافرت کنید و از تولیدات رسانه‌ای این کشورهاا لذت ببرید و از مفاخر ادبی آن‌ها استفاده کنید. 

با یادگیری زبان عربی می‌توانید:

کتاب‌های نوشته شده در تمامی 21 کشور عرب زبان را مطالعه کنید.

از شبکه‌های خبری و مطبوعات و تولیدات سینمایی آن‌ها بهره ببرید.

به آسانی به هر یک از این کشورها سفر و تجارت کنید.

با افراد بسیاری از 21 کشور دنیا طرح دوستی بریزید. 

با یادگیری زبان شیرین عربی، با یک تیر 🏹بیش از 20 نشان را بزنید!

زبان عربی یک زبان منظم و قابل پیش بینی و ریشه دار

زبان عربی دارای چهار چوب‌های منظم  و قالب‌های ثابت ساختاری است که همین ویژگی مهم زبان آموز را از یادگرفتن تمامی اجزاء زبان بی نیاز می‌کند و تنها آشنا شدن با یک قالب صرفی واژگان، به او کمک می‌کند تا مجموعه‌ی وسیعی از کلمات را بدون آشنایی قبلی، در دایره واژگانی خود وارد کند. و بر خلاف بیشتر زبان‌ها، زبان عربی به برکت قرآن کریم توانسته است ساختارهای خود را در عین پویایی، در تمام دوران‌ها حفظ و بدون خدشه نگه دارد.

به گونه‌ای که شما با یادگیری زبان عربی به راحتی می‌توانید با متونی که بیش از 14 قرن پیش نوشته شده است ارتباط برقرار کنید و به راحتی آنها را متوجه شوید. اما برای مثال در زبان فارسی حتی یک فارس زبان نمی‌تواند با متون نوشته شده در 5 قرن قبل به راحتی ارتباط برقرار کند و شاید احساس کند که اجدادش در آن دوران به زبان دیگری صحبت می‌کرده‌اند!


با یادگیری زبان عربی می‌توانید از کتاب‌های نوشته شده در بیش از 14 قرن گذشته تا به امروز استفاده کنید!

زبان عربی زبان دین اسلام

به زندگی دینی خود فکر کنید! مطمئنا فهم قرآن کریم و متون دینی، أحادیث و آیات برای تمام ما مسلمانان ضروری است. و فهم دقیق و عمیق متون دینی ممکن نیست مگر با رجوع به آنها به زبان عربی. وابستگی به ترجمه‌های بعضا ناقص ما را رسیدن به لذت واقعی محروم می‌کند. که یادگیری زیر و بم زبان عربی می‌تواند راه را برای فهم متون دینی و أنس بیشتر با قرآن و لذت از عبادات را در ما هموار کند. با یادگیری زبان عربی فرهنگ عربی-اسلامی و تاریخ برای ما مانند یک آینه‌ای صاف خواهد شد و در رشد شخصیتی ما نقش اساسی خواهد داشت و ما را در برقراری رابطه صمیمانه با خواهران و برادان ایمانی خود در دنیای عرب کمک می‌کند.

پیوند زبان فارسی و عربی در ادبیات فارسی

اگر دیوان حافظ را ورق زده باشید حتما این مصرع زیبای عربی را دیده‌اید: ألا یا ایها الساقی… البته این موضوع منحصر به جناب حافظ نیست و در اشعار بسیاری از مفاخر ایران زمین حضور مستقیم زبان عربی را به وضوح می‌توان دید. و اگر این موضوع را در کنار واژگان عربی مورد استفاده در نثر و نظم فارسی قرار دهید به این نتیجه خواهید رسید که برای فهم دقیق متون فارسی اعم از قدیم و معاصر و برای درک تفاوت‌های معانی بسیاری از واژگان هم‌خانواده و همچنین املای آنها، نیاز به شناخت زبان شیرین عربی دارید.

زبان عربی نیاز زندگی در دنیای امروز هر ایرانی

زبان عربی به دلایلی که ذکر شد جزء ضروریات زندگی محسوب می‌شود علاوه بر این، با توجه به اینکه زبان عربی یکی از مواد درسی در مرحله متوسطه می‌باشد، می‌توان به اهمیت یادگیری زبان عربی در دوران کودکی و نوجوانی بیشتر پی  برد. از طرف دیگر با توجه به فرصت‌های شغلی در عرصه تجارت با کشورهای عرب‌زبان و عرصه گردشگری و  وهمچنین با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور ایران، یادگیری زبان عربی یک امر اجتناب ناپذیر در زندگی امروز و نسل‌های بعد به شمار می‌رود.


زبان عربی ابزار فعالیت در عرصه تجارت و گردشگری با عرب‌زبانان

بهترین زمان برای یادگیری زبان عربی

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم که بهترین زمان برای شروع یادگیری زبان عربی چه موقع است؟ و یا اینکه بهترین سن برای یادگیری زبان عربی چه زمانی است؟ باید گفت که، در دنیای یادگیری زبان ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است! اما هیچ چیز نمی‌تواند مثل مرحله‌ی کودکی تاثیر گذار و مفید باشد! مسیر یادگیری زبان در کودکی می‌تواند کُند، کم رنگ و بدون در آمد باشد اما باید دانست که:

معجزه‌ی یادگیری یک زبان جدید در دوران کودکی گنجی‌ست که خیلی ها به آن توجه نمی کنند! عملکرد مغز در کودکی به گونه‌ای می‌باشد که یادگیری یک مهارت جدید بسیار کار آمدتر از یادگیری آن در بزرگسالی می باشد. اثر بخشی مغز در کودکی بسیار بیشتر از بزرگسالی و شکوفایی زبانی در دوران کودکی بسیار ارزشمندتر و درست‌تر است. ورود به محیط زبانی در دوران کودکی به همراه ویژگی‌های مذکور در خصوص زبان عربی از جمله: سرعت یادگیری، اشتراکات و آسانی زبان برای ایرانیان می‌تواند معجزه‌ای در مسیر یادگیری زبان ایجاد کند. از این معجزه غافل نشوید . 

دوران کودکی: عصر طلایی در یادگیری زبان عربی 

دستگاه فراگیری زبان فعال

در دنیای کودکی دستگاه یادگیری زبان با تمام توان روشن است! و کودکان هر روز کلمات و اصطلاحات جدیدی را کشف می‌کنند! یادگیری یک زبان جدید آسان‌تر و کم دغدغه‌تر می‌شود. گویا در کودکی عضلات مغز انسان برای یادگیری زبان در اوج قدرت خود به سر می‌برد و انعطاف پذیری بسیاری بالایی دارد. این موضوع را می‌توان با مثالی واضح‌تر کرد: فرض کنید در برهه‌ای از زندگی، به کلاس بسکتبال رفته‌اید و حال بعد از چندین سال می‌خواهید مهارت قدیمی و خاک خورده خود را احیا کنید؛ مربی با چالش‌های بسیاری رو به رو می‌شود؛ از جمله اصلاح حرکات اشتباه نهادینه شده در شما که این چالش می‌تواند، ساعت‌ها شما را درگیر خود کند اما  مربی چنین چالشی را با یک بچه اصلا ندارد؛ چرا که نوشتن بر روی کاغذ سفید راحت‌تر از پاک کردن و دوباره نوشتن بر روی آن است. 

عدم ترس و خجالت از اشتباه کردن

در دنیای کودکی، زبان آموز به دنبال نفر اول شدن و درست حرف زدن نیست! در دنیای کودکی کودکان هر روزه در حال اکتشاف یادگیری وتلاش هستند و به فکر درست گفتن. یا راضی کردن دیگران نیستند، بلکه دنبال ارتباط برقرار کردن و لذت بردن است، دقیقا  برعکس بزرگسالان. کودک در دوران کودکی خشکی دوران بزرگسالی را ندارد، بدون دانستن درست و غلط آنچه برداشت کرده است را بیان می‌کند و این کلید موفقیت در زبان آموزی‌ست‌! چرا که تا اشتباهی نباشد مسیر درست مشخص نمی‌شود.

نه یادگیری و بله به کشف کردن

کودکان برخلاف بزرگترها اصلا دنبال یادگیری نیستند بلکه تماما به دنبال رسیدن به لذت هستند به عبارت دیگر یادگیری زبان در دوران کودکی مانند یک تفریح و بازی است. کودکان با آزمون و خطا، بازی و سرگرمی با زبان آشنا می‌شوند و مانند خمیربازی با آن سرگرم می‌شوند، آنها هیچگاه مانند بزرگسالان به دنبال یک کتاب سیاه و سفید و یادگیری خشک نیستند و این رویکرد لذت گرایانه، یادگیری زبان را آسان و جذاب می‌کند. 

آموزشگاه آنلاین استاد سعید با در نظر گرفتن تمامی ابعاد و شرایط با طراحی و اجرای دوره‌های متنوع و با استفاده از جدیدترین راهبردهای یادگیری زبان، با افتخار همراه شما و فرزندانتان در مسیر یادگیری زبان عربی خواهد بود. و به شما کمک می‌کند در  کوتاه‌ترین مدت با لذت زبان قرآن را فرا بگیرید. دوره کاوش زبان عربی یک دوره کاملا مناسب برای کودکان است که کودکان را با زبان عربی آشنا می‌کنند تا اوقات خوشی را با آن داشته باشند.  دوره فرایار زبان عربی و دوره ترمیک آموزیار زبان عربی با بهترین شیوه و محتوا یک تجربه ناب را برای بزرگسالان در مسیر یادگیری زبان عربی رقم می‌زنند. و سریع ترین راه برای دوزبانه شدن را جلوی پای شما می‌گذارد و به شما کمک میکند تا بتوانید سریع دوزبانه بشوید. 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://ostadsaeed.com/?p=15698
اشتراک گذاری:
سعید اسحاقی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

1 نظر در مورد چرا عربی یاد بگیریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. به امید شروع یادگیری زبان عربی در ایران با یک دید باز ، درست ‌و علمی برای پیشرفت.

    12