به نام پروردگار سخن

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به نام پروردگار سخن

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یادگیری زبان را از کجا شروع کنم؟

3940 بازدید

یادگیری زبان را از کجا شروع کنم؟

همیشه شروع هر کاری از استرس‌زا ترین و مهمترین قسمت‌های انجام هر کاری است. که البته شروع یادگیری زبان به دلیل ناآشنا بودنش در ابتدای مسیر باعث سردرگمی بیشتری میشه. حتما می‌پرسید که از کجا شروع کنم؟ یادگیری زبان مثل تمام کارهای دیگر اول از هر چیزی به انگیزه نیاز دارد. خب از کجابه انگیزه برسیم؟ باید هدف خودتان را از یادگیری و آموزش زبان مورد نظرت روشن و دقیق مشخص کنید. پیشنهاد می‌کنیم که روی یک برگه کاغذ  اهدافتان را به صورت دقیق لیست کنید.

 

در مرحله اول هدف خودت را مشخص کن!

اول با خود بگویید هدف شما چیست؟ چون در مسیر یادگیری زبان هدف بسیار مهم است! باید بدانید دقیقا با چه نیتی وارد وادی یادگیری زبان مییشوید برای روش‌تر شدن اهدافتان احتمالا  پاسخ به این سوالات کمکتان می‌کند:

  1. برای چه تصمیم به یادگیری زبان مورد نظرتان گرفتيد؟
  2. چرا قبل‌تر از اینها به دنبال یادگیری این زبان نرفته‌اید؟
  3. چه نتائج مثبتی را با یادگیری این زبان بدست خواهید آورد؟
  4. یاد نگرفتن این زبان چه ضررهایی را متوجه شما می‌کند؟

زیان سخت، زبان آسان

پس از پاسخ به سوالات بالا و هدف گذاری، وارد پله دوم کار می‌شوید؛ یعنی شناخت اجمالی نسبت به زبان جدیدی که قصد یاد گرفتن‌‌اش را دارید.
البته قبل از اینکه دست به کار بررسی بشید یادتان باشد که هیچ زبانی به خودی خود سخت یا آسان نیست. بلکه نگاه شما است که یادگیری زبان را دشوار یا راحت می‌کند. حتما از خیلی‌ها شنیده‌اید که زبان چینی سخت است! اما یک سوال: اگر زبان چینیسخت بود آیا  بیش از یک میلیارد نفر می‌توانستند به راحتی به آن زبان صحبت کنند و یا بنویسند؟ این یک تصور غلط است که باید با آن خداحافظی کنید.

با زبان مورد علاقه‌تان آشنا شوید!

سعی کنید برای قبل شروع یادگیری زبان جدید؛ خوب آن را بشناسید و کشف کنید که این زبان چگونه زبانی ست و چه ویژگی هایی دارد؟! شناخت اجمالی این زبان یادگیری را برای شما هموار میکند! سوالات زیر شما را در مسیر کشف و شناخت زبان مد نظرتان راهنمایی می‌کند:

 

  1. ضرباهنگ ولحن کسی که به زبان مورد نظر شما صحبت میکند چطور است؟
  2. زبان محبوب شما جزو چه دسته‌ای از خانواده‌های زبان‌ها است؟
  3. تفاوت و شباهت‌های این زبان با زبان مادری شما تا چه اندازه است؟
  4. ویژگی‌های خاص این زبان چیست؟
  5. شکل‌های مختلف و لهجه‌های مختلف این زبان کدامند؟

همچنین با نگاه کردن به چند متن ساده باید از کم و کیف الفبا و سیستم نگارشی زبان مورد علاقتان مطمئن شوید. از کدام طرف باید کلمات را خواند یا نوشت؟ آیا نیاز است یک الفبای جدید را یاد بگیرید یا خیر؟ چه کلماتی را میتوانید از داخل متن تشخیص بدهید؟ بعد از این قسمت باید سراغ ویژگی‌های صوتی آن زبان را کشف کنید. یعنی چی؟! منظور با دیدن چند ویدئو کوتاه به آن زبان تلاش کنید ویژگی‌های صوتی آن را کشف کنید. وقتی مشغول گوش کردن به فایل‌ها هستید ببینید کلمات و یا عباراتی از زبان جدید را می‌توانید متوجه بشوید؟ و با این کار به صورت نامحسوس از خودتان یک تعیین سطح میدانی بگیرید و برای یادگیری زبان جدید آماده شوید.

زبان را خودآموز آغاز کن!

بعد از بدست آوردن دورنما کلی چکار کنیم؟بعد از بدست آوردن یک دورنمای کلی دیگر باید دست به کار شد همانطور که خودتان میدانید با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمی‌شود. کمر همت باید بست و با انگیزه وارد کار شوید. آموزشگاه آنلاین استاد سعید به شما پیشنهاد می‌دهد ابتدا به سراغ کلاس زبان نرید. اول خودتان تلاش کنید.

این روزها با امکانات در دسترس مثل گوگل، یوتوب و غیره، به راحتی می‌توانید مقدمات یادگیری زبان را بدست آورید. لذت و شیرینی که در خودآموزی زبان است  در یادگیری با انواع کلاس‌ها نیست. البته از همان اول یادتان باشد که از راه ترجمه و گوگل ترجمه به جایی نخواهید رسید. ویدئوهای آموزشی برای یادگیری زبان وجود دارد که می‌توانید برای شروع با آن‌ها آغاز کنید و اگر هم در آموزش زبان مد نظر شما آموزش به غیر زبان‌ها به صورت گستره صورت نگرفته میتوانید از ویدئوهای متناسب خردسالان وکودکان طراحی شده است که دقیقا برای شما، زبان آموز عزیز مناسب است.

شروع یادگیری زبان با یوتیوب

یادگیری و خودآموزی زبان را چگونه آغاز کنیم؟ این 3 مورد موضوع را میتوانید به راحتی در یوتیوب پیدا کنید و یاد بگیرید:

  1. حروف الفبا و صداهای مرتبط با هر یک از حروف.
  2. جملات سلام و خداحافظی.
  3. سوالات کلیدی مثل: اسم شما چیست؟ این چیست؟ این کلمه چه معنی دارد؟ این دو کلمه چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ و یواش یواش رنگ‌ها، اعداد، ایام هفته و مجموعه‌های واژگانی که در زندگی روزمره بهشون نیاز دارید را باهاشون آشنا شوید

    البته اگر دسترسی به یوتیوب ندارید می‌توانید از نسخه ایرانی یوتیوب “دیدئو” استفاده کنید. همچنین کانال آپاراتی استاد سعید با مجموعه کاملی از ویدئوهای آموزشی و سرگرمی در دو زبان انگلیسی و زبان عربی یک منبع مدرن جذاب را برای شما در نظر گرفته است که می‌توانید با یک کلیک بر روی آپارات آموزشگاه آنلاین استاد سعید از آن بهره مند شوید.

     

    فقط این نکته فراموش نشود که حتما از ویدئوهای یک زبانه‌ای که توسط بومیان  “Native” زبان مورد نظر ضبط شده و هم نوشتار کلمات و هم تلفظ آن‌ها را نمایش می‌دهد استفاده کنید. بعد از اینکه چند هفته‌ای سیر و سیاحت کردید زمان آن میرسد که با شرکت در یک دوره آموزشی مناسب به صورت جدی آستینی بالا بزنید و با سرعت به سمت هدف یادگیری زبان رهسپار شوید. البته اگر که تجربه یادگیری زبان دوم را از قبل داشته باشید و در حال یادگیری زبان سوم باشید؛ احتمالا خودتان بتوانید تا پایان سطح مقدماتی را به تنهایی پشت سر بگذارید. ولی بهتر است برای داشتن یک شریک زبانی و تمرین مهارت گفتگو (با گذراندن آزمون تعیین سطح) به یک کلاس ملحق بشوید. برای یادگیری فوت و فن شروع یادگیری کلمات در زبان از مقاله “بهترین راه یادگیری کلمات جدیددیدن کنید.

ویژگی یک کلاس خوب چیست؟

البته عجله کار خوبی نیست! هر آموزشگاه و کلاسی هم برای شما سودمند نیست. یک کلاس زبان خوب ویژگی‌هایی باید داشته باشد که نبودش شما را فقط به سمت ریختن پولتان داخل چاه سوق میدهد. کلاسی شما را به هدف می‌رساند که:

  • زبان آموز محور باشد. به زبان اصلی برگزار شود.
  • آموزش‌ها بر اساس نیازهای واقعی زندگی روزمره و کاربردی باشد.
  • هدفمند باشد.
  • روی شناخت زبان آموز خود وقت بگذارد.

شک نکنید که کلاسی که به زبان فارسی برگزار میشود زبان مادری شما را تقویت میکند نه زبان خارجی را که قصد دارید یادش بگیرید. شاید با این گفته مخالف باشید اما اگر ترجمه در روند آموزش و یادگیری زبان کار ساز بود همه افرادی که در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها با این روش منسوخ خو گرفته بودند حال باید می‌تونستند مثل بلبل به زبان انگلیسی ویا زبان عربی صحبت کنند ولی این آرزو هیچ‌گاه محقق نشده و نخواهد شد. آزموده را آزمودن خطا است.

شاید به دلیل مشغله کاری به سمت دوره‌های آفلاین سوق پیدا کنید. در این بستر هم موضوع به همین منوال است. اما دوره‌های آفلاین خوب و مفید هم کم نیستند هر چند دوره‌های تبلیغی مثل قارچ سر تا سر فضای مجازی را پر کرده‌اند. به پوسترها وشعارها توجه نکنید. محتواها را تست کنید. ببینید واقعا به صورت عملی چیزی به شما اضافه خواهد شد یا خیر. البته دوره‌های آنلاین اگر با کیفیت برگزار شوند حتی می‌توانند از کلاس‌های حضوری هم بسیار کار آمدتر باشند.

پیش به سوی موفقیت در یادگیری زبان

بعد از شرکت در دوره، چه حضوری چه آنلاین و یا حتی آفلاین، کار شما تموم نشده است بلکه تازه اول راه است.

برای اینکه به هدف‌های زبانی خودتان دست پیدا کنید و انگیزه‌تان هر روز بیشتر و بیشتر شود نکات زیر می‌تواند برای شما کار آمد باشد:

  1. با تصور اینکه شما معلم کلاس هستید با آمادگی حداکثری در کلاس حاضر شوید.
  2. از واژه نامه تک زبانه سخنگو استفاده کنید.
  3. قبل از ورود به کلاس با زبان مادری خودت خداحافظی کنید و تا پایان کلاس پشت درب قرارش بدهید.
  4. در تمام فعالیت‌های زبانی حضور فعال داشته باشید.
  5. برای تمام موضوعات درون کلاس به زبان مقصد حتما اظهار نظر کنید.
  6. در طول روز و در موقعیت‌های مختلف تلاش کنید به هر بهانه‌‌ای، از دانش زبانی خود با اعضای خانواده و دوستان خود استفاده کنید حتی اگر صحبت‌های شما را متوجه نشوند.
  7. داستان‌های کوتاه و فیلم‌ها وکارتون‌ها را در دستور کار روزانه خود قرار بدهید.
  8. تلاش کنید دوستانی از بومیان زبانی که در حال یادگیری آن هستید پیدا کنید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

سخن پایانی...

امیدواربم ان شاء الله تونسته باشیم کمک کوچکی به شما زبان‌آموز عزیز در مسیر شیرین یادگیری زبان کرده باشیم. در این مقاله سعی کردیم تمام مواردی که ابتدای ورود به یادگیری یک زبان خارجی نیاز به دانستن آن دارید؛ را خدمتتان تقدیم کنیم تا بتوانید با چشم باز و علاقه وارد این دنیای زیبا شوید.
در آموزشگاه آنلاین استاد سعید برای هر سن و هر سلیقه‌ای دوره‌های آنلاین و آفلاین آموزش زبان انگلیسی و زبان عربی وجود دارد.


برای کودکان و نوجوانان:
دوره تینی‌تاک زبان انگلیسی
دوره کاوش زبان عربی

دوره‌های ترمیک بزرگسالان:
دوره آموزیار زبان عربی
دوره آموزیار زبان انگلیسی

دوره‌های کوتاه مدت زبان ویژه بزرگسالان:
دوره شش ماهه فرایار زبان انگلیسی

دوره شش ماهه فرایار زبان عربی

“دوره رایگان هفنگی دورهمی زبان انگلیسی و زبان عربی”

در دوره‌های آموزشی که کاملا به صورت آنلاین برگزار می‌شود سعی می‌شود که برای شما بهترین تجربه یادگیری زبان را خلق کند و بهترین تجربه‌ی زبانی را داشته باشید.

 

“تولید شده در تیم تولید محتوای آموزشگاه آنلاین استاد سعید”

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://ostadsaeed.com/?p=1668
اشتراک گذاری:
سعید اسحاقی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

9 نظر در مورد یادگیری زبان را از کجا شروع کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. درود
    اولین تجربه کلاس آنلاین بود که به نظرم فوق العاده بود .یکی از نکات مثبت کلاس های استاد این هست که سعی میکنند با همانند سازی و رمز گذاری کلمه را برای همیشه در ذهن ماندگار کنند

    18

  2. مطالب شما بسیار مفید و مطمئنا تحقیق شده و حتما نتیجه گرفته شده هست ممنونم عالی بود ان شاء الله بتونم در کنار شما و تیم موفق تون به هدفم که چند سال هست به صورت شاید غلط و شایدغیر علمی … دنبال کردم برسم 🌹

    14

  3. با سلام
    برای یادگیری زبان دوم اولین ومهمترین چیز داشتن انگیزه وبعد هدف گذاریه.کلاسهای استاد سعید واقعی به این موضوعات نظر دارد واموزش در اینجا دور از حفظ قواعد خشک و دست وپا گیر است وگویا مثل یک طفل که زبان مادریش را یاد میگیرد،قدم به قدم اورا اموزش میدهند.بنده در دوره اموزیار مدت سه ترم گذراندم وپیشرفت در مکالمه را هم خود واطرافیانم اذعان دارند وهم اکنون مشتاق شرکت در دوره فرایار هستم،چون روش واسلوب اموزش متفاوت است وان شاالله زودتر به نتیجه برسم.

    16

    1. نظر لطف شما است. مجموعه استاد سعید از داشتن همراهان فعال و پر انگیزه‌ای هم چون شما افتخار می‌کند.

      16

  4. با سلام
    ممنون از تلاش‌هاتون. مطلب مفيدى بود. فقط يك سؤال: در مورد زبان هايى كه آشنايى قبلى نسبى بهش داريم چطور؟

    13

    1. سلام
      وقتتون بخیر

      بسیار خوشحالیم که مفید در یادگیری و آموزش شما بوده. منتظر مقاله بعدی ما باشید چون نیاز به بررسی موشکافانه داره.
      موفق باشید

      17

  5. سلام
    خدا خیرتون بده خیلی وقت بود میخواستم زبان انگلیسی رو شروع و نمیدونستم کلاس برم یا خودم بخونم.
    و این که دوره آموزیار انگلیسی کی آماده میشه؟ چون دیدم فقط عربی رو دارید.

    ممنون

    14

    1. سلام
      وقتتون بخیر
      متشکریم از شما؛ امیدواریم که بتونید مسیر یادگیری خودتون رو کشف کنید. دوره آموزیار 1 زبان انگلیسی هم در حال تولید هست و شروع ترم آن هم از 10 اسفند خواهد بود.
      پیشنهاد میکنم که دوره رو ثبت نام کنید چون ظرفیت آن در شروع، محدود خواهد بود.

      موفق باشید

      15